دستگاه ویپ

ویپ چیست و چه اجزایی دارد؟

ویپ چیست

ویپ وسیله‌ای است که در آن مایعی خاص به بخار تبدیل می‌شود و شخص با استنشاق این بخار حس سیگار کشیدن را تجربه می‌کند.به استفاده از این دستگاه «ویپینگ» گفته می‌شود. در واقع هر ویپ به طور کلی از یک مایع برخوردار است که از این مایع به‌واسطه‌ی گرما بخار تولید می‌شود.

ویپ چیست و چه اجزایی است ؟

اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های ویپ از اجزای زیر برخوردار هستند:

  • مخزن یا تانک
  • مایع ویپ
  • سیم
  • دهانه
  • باتری
  • گرما دهنده

مخزن یا تانک برای نگهداری مایع ویپ است و باتری وظیفه‌ی تأمین انرژی گرما دهنده را بر عهده دارد.

مایع ویپ یا جویس چیست ؟

مایع ویپ یا ایجوس [e-juice | e-liquid] عمدتاً از پلی پروپیلن گلیکول [PG]، گلیسیرین [VG]، آب و طعم‌دهنده‌ تشکیل شده است.در حال حاضر در بازار انواع و اقسام مایع ویپ وجود دارند از میوه‌ای گرفته تا طعمی نزدیک به سیگارهای تنباکویی. گفتنی است که در مایع ویپ هم می‌توان نیکوتین استفاده کرد و هم می‌توان استفاده نکرد.هر چند که اکثر مایع‌های ویپ از نیکوتین برخوردار هستند و تعداد افرادی که از مایع ویپ نیکوتین‌دار استفاده می‌کنند بسیار بیش‌تر از افرادی است که گرایش به استفاده از مایع‌های ویپ بدون نیکوتین دارند.

 

عوارض و مضرات ویپ چیست ؟

متاسفانه با وجودی که تحقیقات کمی در ارتباط با فواید یا عوارض دستگاه ویپ انجام نشده، هنوز دقیقاً مشخص نیست که دقیقاً ویپ از لحاظ سلامتی چه مقدار ضرر دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از دستگاه ویپ نسبت به سیگار تا 95 درصد خطرات ناشی از سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد، این در حالی است که بعضی تحقیقات دیگر می‌گویند ویپ نیز مضراتی برای بدن دارد و حتی از گازهایی سمی برخوردار است.در میان این همه تحقیقی که انجام می‌شود بایستی در نظر داشت که شرکت‌های تولید سیگار در سطح جهان با افزایش روزافزون استفاده از دستگاه‌های ویپ نگران سود خود شده‌اند و از هر راهی استفاده می‌کنند تا تمایل مردم به استفاده از دستگاه‌های ویپ را کاهش دهند و خلاصه کاری کنند که مردم باری دیگر به استفاده از سیگارهای آن‌ها برگردند و پول‌شان را در جیب آن‌ها بریزند. بنابراین هیچ احتمال آن کم نیست که شایعاتی که پیرامون مضر بودن ویپ وجود دارد عمدتاً ناشی از تبلیغات همین شرکت‌های دخانیات باشد.

نکته‌ی دیگر آن که پروپیلن گلیکول و گلیسیرین که در مایع ویپ مورد استفاده قرار می‌گیرند هر دو از سازمان غذا و داروی آمریکا [FDA] تاییدیه دریافت کرده‌اند و هر یک به‌تنهایی ضرر خاصی برای بدن ندارند.استفاده از دستگاه ویپ نسبت به سیگار تنباکویی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. یک بار یک دستگاه خریداری می‌شود و فقط برای آن نیاز است که هر از گاهی ایجوس تهیه شود. اما سیگار باید هر چند وقت یک بار خریداری شود و بدیهی است که از لحاظ مالی وضعیت به سود ویپ یا سیگار الکترونیکی است.استفاده از ویپ، موجب بوی بد بدن نمی‌شود و این در حالی است که عمدتاً استعمال سیگار همراه است با بوی بد سیگار از دهان و بدن. این نکته را نیز می‌توان یکی از مزایای ویپینگ به شمار آورد.

آیا استفاده از دستگاه ویپ برای ترک سیگار مفید است ؟

از بین سیگار الکترونیکی و سیگار تنباکویی بهتر است از سیگار الکترونیکی استفاده کنید، چرا که استفاده از آن برای ترک سیگار مفید است.تحقیقات زیادی در زمینه‌ی نقش ویپ در ترک سیگار انجام شده‌اند و بسیاری از آن‌ها نشان می‌دهند که استفاده از ویپ در ترک سیگار مفید است.هر چند که تحقیقات کمی نیز نشان می‌دهند که هیچ فایده‌ای برای ترک سیگار ندارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری باور دارند که استفاده از ویپ بهترین راه برای ترک سیگار نیست.اما به هر حال استفاده از آن به نسبت استفاده از سیگار تنباکویی می‌تواند گام‌هایی رو به جلو برای ترک سیگار باشد؛ خصوصاً اگر از ایجوس‌های دارای نیکوتین بسیار کم یا بدون نیکوتین استفاده شود.

آیا خرید ویپ توسط افراد سیگاری کار صحیحی است ؟

آیا با خرید ویپ می‌توانیم سیگار و قلیان را ترک کنیم؟ اصلاً ویپ چیست و آیا واقعاً از سیگار و قلیان، زیان کم‌تری دارد؟ چرا وقتی می‌پرسیم «ویپ» چیست با جواب‌های متناقضی روبرو می‌شویم؟!

مضرات ویپ چیست و استفاده از آن، چه تفاوت‌هایی با استفاده از سیگار و قلیان دارد ؟

کلمه‌ی «ویپ» از کلمه‌ی لاتین «وِی‌پِرایزر» Vaporizer به معنای «بخار ساز» گرفته شده است.وِی‌پِرایزرها که در حقیقت اجداد ویپ‌های فعلی بودند؛ از حدود دهه‌ی ۶۰ میلادی رواج یافتند و سپس با چند تغییر به سیگارهای الکترونیکی e-cigarettes یا همان ویپ‌های امروزی تبدیل شدند.

پاسخ فنی و ساده به سؤال ویپ چیست ؟

این است که ویپ وسیله‌ای است که حرارت را به مایعی منتقل کرده و ایجاد بخار می‌کند. البته تنوع ویپ بسیار زیاد است و هر دستگاه ویپ می‌تواند خصوصیاتی داشته باشد ولی اساسِ کار همه‌ی آن‌ها موردی بود که ذکر شد.اجزای ویپ‌های امروزی را سیستم بخار ساز- باتری- چراغ LED- طعم‌دهنده‌ها- «نیکوتین» و «پروپیلن گلیکول» که مطابق با استاندارد «سازمان غذا و داروی آمریکا» یک ماده‌ی بی‌رنگ‌وبو، حلال و افزودنی امن؛ تحت شرایط خاص است؛ تشکیل می‌دهند.با بررسی منابع انگلیسی‌زبان؛ از مطالب مربوط به فروشندگان ویپ تا منابع مؤسسات تحقیقاتی و پزشکی مستقل در مورد ویپ؛ می‌توان به نتایج زیر رسید:

خرید ویپ چه مزایایی نسبت به سیگار و قلیان می‌تواند داشته باشد ؟

علت ساخته‌شدن ویپ، کم کردن خطرات ناشی از استعمال انواع دخانیات بوده است و هدف از ساختن ویپ؛ جایگزین کردن آن با قلیان و سیگار است لذا ساختمان ویپ ذاتاً بر این اساس ساخته شده که ضمن القای حس سیگار و یا قلیان کشیدن به فرد؛ میزان ضرر نیکوتین و سایر مواد مضر برای فردِ استفاده‌کننده را کاهش داده و اطرافیان او را نیز از ضررهای ناشی از استنشاق دود دخانیات رهایی بخشد.

 

در پاسخ به سؤال تأثیر ویپ چیست ؟

برخی تحقیقات انجام‌شده به‌صراحت ثابت می‌کند که استفاده از ویپ در ترک دخانیات، مؤثرتر از هر وسیله‌ی دیگری بوده است.به‌عنوان‌مثال می‌توانید به مقاله‌ای در مورد تجزیه‌وتحلیل اثرات سیگار الکترونیک بر روی افراد مختلف درزمینه‌ی ترک دخانیات (سیگار و وارد مشابه) در مقاله‌ای به نام تحقیقات (در مورد تأثیر سیگار الکترونیک در انگلستان) که توسط مؤسسه‌ی «تحقیقات عالی پزشکی» انگلستان انجام شده است توجه کنید.

خرید دستگاه ویپ و استفاده از آن در قیاس با مصرف دخانیات

خرید ویپ و استفاده از آن از مصرف دخانیات؛ ضرر کم‌تری دارد و این موضوعی قطعی است اما خودِ ویپ نیز می‌تواند با انواع نیکوتینِ کم یا زیاد و طعم‌دهنده‌های گوناگون مورداستفاده قرار بگیرد و در این مورد باید دقت کنیم

 

لطفا با امتیاز دادن به این مطلب یا محصول مارو دلگرم نمایید.

0 / 5 4.31 13

رتبه صفحه شما:

4 دیدگاه در “ویپ چیست و چه اجزایی دارد؟

  1. آواتار Siamak Godarzinejad Siamak Godarzinejad گفت:

    خوب است

  2. آواتار مجتبی مجتبی گفت:

    خیلی عالین من تا استفاده کردم سیگار رو ترک کردم

    1. آواتار admin admin گفت:

      چه عالی

  3. آواتار سحر سحر گفت:

    پرفکت و خوش دست و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *